Psychomotorische therapie

Vaak worden kinderen doorverwezen door de school omdat er moeilijkheden zijn op vlak van fijne motoriek en omdat ze schrijfhulp nodig hebben. Ook op vlak van grove motoriek valt het misschien op dat je kind minder soepel beweegt.
Om kinderen hierbij te helpen kan er psychomotorische therapie opgestart worden. De focus ligt hierbij op de fijne motoriek, grove motoriek en schrijfmotoriek. Ook visueel-ruimtelijke vaardigheden komen aan bod.


Alleen schrijfhulp? 

Vooraleer we van start gaan, nemen we een psychomotorisch onderzoek af. Hierdoor kunnen we de therapiedoelen van de psychomotorische therapie bepalen. Er kan gewerkt worden aan : 

  • Oefenen van de fijne motoriek (scheuren, knippen, plakken)
  • Oefenen van de grove motoriek (evenwicht en balvaardigheid)
  • Aanleren correcte pengreep en inoefenen van de krulletters en hun verbindingen
  • Stimuleren van de lateralisatie (bimanuele vaardigheden en werkrichting)
  • Verbeteren van de werkhouding
  • Optimaliseren van de visueel-ruimtelijke vaardigheden en lichaamsbesef

Soms kan enkel de schrijfmotoriek een obstakel zijn, maar vaak zijn er moeilijkheden op verschillende motorische domeinen. Het is ook mogelijk dat er een onderliggende ontwikkelingsstoornis aanwezig is (DCD of dyspraxie, ADHD, autisme, ADD,…)

Executieve functies

Bij de meeste ontwikkelingsstoornissen zijn er moeilijkheden met executieve functies. Dit kan tot uiting komen als een moeilijke planning en organisatie in het dagdagelijkse leven. Voorbeelden van executieve functies zijn:

  • Werkgeheugen
  • Probleemoplossend denken 
  • Aandacht richten en vasthouden
  • Timemanagement 
  • Taakinitiatie 
  • Organisatie
  • … 

Binnen de psychomotoriek wordt er ook gewerkt aan het verbeteren van de executieve functies.

 

Voor wie?

Voor zowel kleuters, kinderen van de lagere school als de middelbare school.
Vaak wordt psychomotoriek gegeven bij kinderen met:

 

Psychomotorische therapie
Psychomotorische therapie
Psychomotorische therapie
kinesist kinderen